Continental har varit en pionjär inom trafiksäkerhet sedan 1871, och är ett av världens största företag inom däck och automotive. Vårt uppdrag är att bygga det globala varumärket på den svenska marknaden, förstärka den strategiska positionen som premiumvalet och utveckla det taktiska erbjudandet.
För att lyckas med det behöver vi passera några hinder längs vägen. Däck är en utpräglad lågintresseprodukt, och 40% vet inte ens vilka däck som sitter på deras bil. Dessutom tävlar de flesta konkurrenter om uppmärksamheten på samma arena och vid samma tillfälle: när det är dags att byta däck.
Därför har vi utvecklat ett svenskt kommunikationskoncept som tar avstamp i Continentals nollvision för olyckor i trafiken. Konceptet ”Säkerhet startar med däcken” fungerar som en orange tråd för kommunikationen hela vägen från återförsäljare till konsument. Det låter oss växla från varumärkesbyggande kommunikation till säljdrivande budskap för att vara relevanta i människors vardag under hela året. Och det gör att vi kan flytta fokus – från bromsförmåga i farliga situationer till ett säkert grepp hela vägen – för att starta en diskussion som engagerar fler än de mest inbitna motorentusiasterna.
Sedan vårt samarbete inleddes har vi passerat flera milstolpar tillsammans. Bland annat har omsättningen passerat 1 miljard SEK, och siffrorna för kännedom, attityd och upplevelsen av varumärket bland konsumenter har stadigt fortsatt uppåt.